torsdag den 8. januar 2015

Opbyning af Tempo

Sæsonen begynder så småt at kunne skimtes i horisonten, størstedelen af danmarks licensrytterer træner i øjeblikket, med at opbygge en solid base. Intervaller begynder at blive mere specifikke frem mod sæsonstarten.

For mit vedkommende betyder det lidt flere timer (DCU anbefaler for 1. års Junior, 48 timer i Januar), følgende mit program lander jeg omkring 47-49 timer alt efter hvordan måneden kommer til at forløbe (sygdom, træthed osv)

Base træning bliver mere en opbygning af Tempo 

Jeg slutter i næste uge min AT @z2høj træning, hvor jeg har skulle opbygge en sten solid base frem mod Junior klassen. (Læs mere om det her: AT60

Jeg har pt. hvileuge og begynder i næste uge på z3 - T15 træning hvilket er svarende til det nogle kalder Tempo eller Subat, hvilket svare til at køre i den høje ende af z3. Omkring 90-94% af FTP eller LTHR. 

Udregning: % man skal køre *syregrænsen (LTHR) / 100 
Eksempel:  
90 * 191 / 100 = 171 
94 * 191 / 100 = 177 
Dette vil så svare til at jeg skal køre omkring 171-177 i puls i intervallerne.  

Jeg køre det på følgende måde: 

T15: 5×15 min. interval med 3 min pause imellem 
T20: 5×20 min. interval med 3 min pause imellem T30: 3×30 min. interval med 3 min pause imellem T45: 2×45 min. interval med 3 min pause imellem På samme måde base intervallerne skal man gennemføre tiden inden man går videre. Jeg vil tro det for de fleste vil betyder 2-3 gang inden man rykker op i tid. 












Ingen kommentarer:

Send en kommentar