onsdag den 13. maj 2015

Tour de Himmelfart 2015 Løbsoptakt

Tour de himmelfart 2015

-         -  Tour de himmelfart bliver kørt lidt på samme måde som Youth Tour som jeg kørte d. 1-3 maj DU kan læse om løbet her:
-        -   Tour de Himmelfart er det største ungdomsløb i Danmark. Der er ryttere med fra bl.a. Tyskland, Sverige, Norge, Belgien, og Holland.
-        -   Vi er 144 mand på startlisten i Junior (u19)
-    

Der køres om 3 forskellige trøjer


-   Point trøjen (indlagte spurter)* Bjerg trøje (indlagte spurter)Den gule føre trøje (klasement)


Det er min første gang som deltager af Tour de Himmelfart, hvilket skyldes at jeg sidste år var skadet i Maj på samme tidspunkt. Jeg ser der for frem til løbet, og går ind til det uden de helt store forventninger, dog forventes der et par hårde udfordrende dage med gode ben naturligvis. ;-)

Torsdag d. 14 maj – Linjeløb 65,2 km over 4 omg
Første etape af årets Tour de Himmelfart kommer til at forgå i kuperet terræn omkring Odder. Det bliver en kort etape med gade løbet senere på dagen i baghovedet. Vi køre som hold på HCK med vores 2 Jysk/Fyn mestre som front figurere. Løbet er på et helt andet niveau end andre danske løb, hvilket gør at det bliver nødvendigt med hjælpe ryttere omkring en, hvis man vil skabe sig forhåbninger om en top placering.

Torsdag d. 14 maj (eftermiddag) – Gadeløb 16 omg

Jeg har forhørt mig at gade løbet de seneste år har været præget af hårdt tempo og stor udskilning. Efter gade løbet i Youth Tour, ser jeg faktisk frem til denne del af TDH (tour de himmelfart) da jeg følte det gik ret godt igennem svingene. Som ruteprofilen afsløre så består den 1,7 km rundstrækning af en nedkørsel og en opkørsel, også en masse sving imellem. Feltet bliver strukket helt ud og en startposition helt i front er afgørende. Noget jeg ikke formåede at komme tidligt nok til at opnå til gade løbet i Youth Tour.  

Fredag d. 15 maj (Middag) – enkeltstart 8,2

TDH eneste individuelle løb mod uret er en kort en af slagsen, men samtidig er der en del højdemeter på. Der er en indlagt bakkespurt indlagt, men tidstagning fra bunden til toppen af rutens hårdeste stigning. Ruten passer mig rigtig fint, da strækningen, sving og højdemeter er med til at udligne det at jeg ikke har en TT cykel.

Fredag d. 15 maj (Aften) – Kriterium 49,6 km (8 omg)


Kriterium bliver kørt lidt mere taktisk end det traditionelle gadeløb med færre sving og længere strækninger. Der bliver kørt hårdt fra starten og den 6,2 km rundstrækning skal nok skabe udskilning. Hvis ikke igennem svingene, så på rutens hårde bakke. Det er en rute der lægger godt til en mindre gruppe, det vil være en oplagt mulighed at hente lidt tabte sekunder, eller prøve at køre sig lidt længere frem i klassemente. 

Lørdag d. 15 maj – Kongeetapen 131,4 km (9 omg)


Løbets hidtil hårdeste og længste udfordring udspiller sig på den sidste dag, hvor vi skal igennem et voldsomt kuperet terræn, hvor vi bl.a. passere Pederstrup bakken 9 gange.

 Pedestrup bakken: Bakken stiger jævnt, efter toppen falder den en anelse for så at stige igen. Hvis man regner dette stykke med, er bakken 1.000m lang, 58 højdemeter og har en gnst. Stigning på 5,8%

Ruten er helt åben hen over Pedestrup, så på en vind forblæst dag vil der klart opstå splittelse og små grupperinger undervejs. Med 144 mand til start gælder det om at være helt i front. Klassementet er nok umiddelbart lagt frem mod dagens sidste udfordring, så det førende hold kommer til at skulle arbejde for at holde feltet samlet, da mange er udbrudsivrige for at få det sidste gode resultat med hjem.
Konklusion
Med 2 etaper om dagen vil der opstå en del ventetid imellem, hvor benene skal op og en masse mad indtages. Jeg overnatter med min far i Århus, da min søster har en fin lille lejlighed inden for en radios af 30 min ud til løbene. HCK har deres egen område med pavillon, så det er muligt at opholde sig i området på de dage, hvor vi ikke kan nå at køre tilbage til Århus.
Jeg ser virkelig frem til denne udfordring, formen er helt i top !:-)
Jeg har de seneste dage haft fokus på restitution efter weekendens løb i Horsens og er i tip top stand til at hjælpe HCK mod top præstation. Vi har en samlet målsætning undervejs med det samlede klassement, men samtidig køre vi sideløbene efter point og bjerg trøjen, da det vil skabe lidt luft rum for holdets ryttere ned i feltet hvis vi har nogle ”ude foran” i udbrud. 
Det skal nok blive sjovt ;-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar