fredag den 23. januar 2015

FTP test - Den lede enkeltstart

Så blev testen kørt og wattene aflæst. 
Pga. vejret idag (-3 grader omkring klokken 16.00 i Kolding) var jeg tvunget indenfor på hjemme træneren. Det gjorde ikke ligefrem udfordring mentalt nemmere. Jeg fik mig dog selv overtalt til at få de kommende lidelser overstået.

Min FTP landende på 270 watt.

Videoen er et lille indblik i testen. Det er forskellige udsnit efter forholdvis; starten, 5 min - 15 min og de sidste par sekunder = ENJOY :-)

Jeg havde egentlig ikke noget som sådan at kunne gå ud fra, andet end 1 test taget i Hammel som jeg har beskrevet i et tidligere indlæg her: på 264 watt ved FTP

Problemstilling forlyder dog at man aldrig og virkelig aldrig må og skal sammenligne sine watt med andre. Da test forholdende kan variere. Fx:
kulde vs varme
Forskellige watt målere (powertap i Hammel vs quarq idag)

Jeg havde kørt 4 ture inden med min nye watt måler(quarq) . Det har ikke været nok tilvænning, men jeg havde dog fået kørt nogle forskellige intervaller. Der kunne give mig en indikator omkring, hvad jeg ca. ville kunne holde igennem testen.

Det skal lige nævnes at mange først føler, de har fået styr på at holde en jævn belastning, og dermed opnå stabile watt, efter flere måneders træning/øvelse med deres nye watt måler.

Så hvad var dagens lektie
Jeg fik ihvertfald kørt til grænsen, hvilket gav mig en forsmag på sæsonens kommende strabadser. Når det er sagt, så er der mange der føler udsving i deres første 2-3 tests, hvilket giver dem dårlige resultater. Jeg synes egentlig det gik rigtig godt, men alligevel kører jeg nok en test igen inden længe. Når vejret er blevet sig selv igen og største delen af mig selv er frisk nok, så skal den selvfølgelig have en over nakken (all out) ;-)

Mere om det senere.

Den kommende træning kommer til at bestå af en masse træning omkring z3 (medium - tempo - subat) Læs om det her:


Ingen kommentarer:

Send en kommentar